Határidőre történő fizetési kötelezettség
A víziközművek biztonságos üzemeltetése megköveteli, hogy az ehhez szükséges pénzügyi fedezet, a kiszámlázott szolgáltatási díjak befizetése révén, az üzemeltető rendelkezésére álljon.
Ezért fontos, hogy Felhasználóink a számláikat a fizetési határidőn belül rendezzék.
A víziközmű-szolgáltatást igénybevevő Felhasználónak a számlán feltüntetett határidőn belül meg kell fizetnie a szolgáltatás díját, ellenkező esetben szerződésszegést követ el.
A Felhasználó a számla kézhezvételétől számított 30 napon belül kifogással élhet, melynek a számla kiegyenlítésére vonatkozó kötelezettségre nincs halasztó hatálya, kivéve, ha a számlán feltüntetett mennyiség az előző 12 hónap átlagfogyasztásának kétszeresét meghaladja.
A vízdíjszámlák határidőre történő kiegyenlítése érdekében javasoljuk a csoportos beszedés fizetési mód választását, mely amellett hogy kényelmes, a fizetési határidőt is betartja.
A késedelmes fizetés esetén alkalmazott eljárásmódról azért tájékoztatjuk az alábbiakban, hogy a fizetési határidők betartásával a további költségterheket elkerülhesse.
Tájékoztatás díjhátralékról
Minden kiküldött számlán „a nyilvántartásunk szerint lejárt határidejű tartozása" rovatban tájékoztatásként feltüntetjük az esetleges tartozást is. A számla ez esetben fizetési felszólításul is szolgál a díjhátralékra.
Folyószámla egyenlegéről a DRV-infovonalon (+36 80 240 240) a 3-as menüpontban tájékozódhat.
Késedelmi kamat
A számlák késedelmes (határidőn túli) kiegyenlítése esetén, a hatályos jogszabályok alapján, a DRV Zrt. késedelmi kamatot számít fel.
A késedelmi kamatfizetési kötelezettség a számlában feltüntetett fizetési határidőt követő első naptól a tartozás kiegyenlítésének napjáig tart. Az így meghatározott időtartamra a késedelmi kamat összege a jogi szabályozás szerint rögzített kamatláb alapján kerül kiszámításra.
A késedelmi kamat mértékét, a befizetést követően kiállított számlában tünteti fel a Szolgáltató – a „Határidőn túli befizetések késedelmi kamata - áfa hatályán kívüli" rovatban.
Fizetés felszólítási eljárásrend
1. Fizetési emlékeztető
A számlákon szereplő fizetési határidőhöz képest minimum 10 napos késedelemben lévő tartozás esetén külön fizetési emlékeztetőt küldünk.
Amennyiben a felhasználási helyhez eltérő számlafogadó van bejelentve, a fizetési emlékeztetőt a számlafogadó kapja meg.
2. Fizetési felszólítás
Amennyiben a Felhasználó díjfizetési kötelezettségének a fizetési emlékeztető ellenére sem tesz eleget, tértivevényes fizetési felszólítót küldünk a Felhasználónak, melyben a jogkövetkezmények rögzítése mellett felszólítjuk a Felhasználót, hogy tartozását a fizetési felszólító kézhezvételétől számított 8 napon belül fizesse meg.
Amennyiben a felhasználási helyhez eltérő számlafogadó van bejelentve, a fizetési felszólításokat a számlafogadó kapja meg, míg az ingatlan tulajdonosa tájékoztató levelet kap a tartozásról.
A felszólításkor az árnyilvántartásban meghatározott összegű kártérítési díj kerül előírásra a Felhasználó folyószámláján és a fizetési felszólító levélen a lejárt határidejű tartozás ki nem egyenlítése kapcsán felmerült többletköltség miatt.
A fizetési felszólítás kiküldésével egyidejűleg, a hatályos jogszabályok alapján, a DRV Zrt. értesíti a területileg illetékes népegészségügyi szakigazgatási szervet a felhasználási helyen esetlegesen bevezetendő ivóvíz-korlátozásról/ felfüggesztésről.
3. Korlátozási értesítő, ismételt felszólítás
Amennyiben a Felhasználó a díjfizetési kötelezettségének továbbra sem tesz eleget, tértivevényes "Korlátozási értesítőt" küldünk a Felhasználónak, melyben a jogkövetkezmények rögzítése mellett ismételten felszólítjuk a Felhasználót, hogy tartozását a korlátozási értesítő kézhezvételétől számított 8 napon belül fizesse meg.
Amennyiben a felhasználási helyhez eltérő számlafogadó van bejelentve, a fizetési felszólításokat a számlafogadó kapja meg, míg az ingatlan tulajdonosa tájékoztató levelet kap a tartozásról.
A tértivevényes korlátozási értesítő kiküldésekor az Árnyilvántartásban meghatározott összegű kártérítési díj kerül előírásra a Felhasználó folyószámláján és a fizetési felszólító levélen a lejárt határidejű tartozás ki nem egyenlítése kapcsán felmerült többletköltség miatt.
A korlátozási értesítő tartalmazza azt az 5 munkanapot, amely időszakon belül a közüzemi ivóvíz-szolgáltatás felfüggesztését vagy korlátozását végre kívánjuk hajtani.
Az eredménytelen fizetési felszólítást követően és az illetékes népegészségügyi szakigazgatási szerv ellentétes állásfoglalása hiányában a DRV Zrt. korlátozza/ felfüggeszti az ivóvíz-szolgáltatást.
Amennyiben munkatársaink a Felhasználó közreműködésével be tudnak jutni az ingatlanra, akkor a vízmérőaknában hajtják végre a korlátozást/felfüggesztést. Ha nem tudnak bejutni a vízmérőaknához akkor a bekötővezeték közterületi szakaszán kell elvégezniünk a korlátozást/ felfüggesztést, a helyszíni adottságok függvényében zöld vagy aszfaltozott övezetben.
Az ivóvíz-szolgáltatás visszaállításának csak a teljes lejárt határidejű tartozások rendezése, valamint a korlátozás/felfüggesztés és a szolgáltatás visszaállítási költségeinek megfizetése után, a befizetés igazolását követő 3 naptári napon belül kell megtörténnie.
Mellékvízmérős Felhasználó esetében, ha a fizetési felszólítást követően a díjfizetési kötelezettségnek továbbra sem tesz eleget, akkor ismételt tértivevényes fizetési felszólítást postázunk a mellékszolgáltatási szerződés felmondásának kilátásba helyezéséről.
A mellékmérős Felhasználónak küldött ismételt fizetési felszólítással egyidejűleg a közös képviselőt – az adatvédelmi törvényben foglaltakat betartva – tájékoztató levélben informáljuk a díjtartozás miatt kilátásba helyezett jogkövetkezményekről.
4. Követeléskezelő vállalkozás (behajtó cég) igénybevétele, fizetési meghagyás
Amennyiben a lakossági Felhasználó díjfizetési kötelezettségének a korlátozás ellenére sem tesz eleget, vagy a felhasználási hely nem korlátozható, úgy a Társaság jogosult a tartozás behajtásához közreműködőt igénybe venni, illetve a követelés behajtását harmadik személyre átruházni.
A követeléskezelő cégnek történő átadást, illetve átruházást megelőzően a Társaság előzetes felszólítót küld a lakossági Felhasználónak, melyben ismételten felszólítja, hogy tartozását a felszólító keltétől számított 10 naptári napon belül fizesse meg.
Eltérő számlafogadó esetén az ingatlan tulajdonosának is küldünk tájékoztató levelet a behajtó cég bevonásáról szóló, eltérő számlafogadónak postázott ismételt felszólításáról.
A felszólító kiküldésekor az Árnyilvántartásban meghatározott összegű kártérítési díj kerül előírásra a Felhasználó folyószámláján és a fizetési felszólító levélen a lejárt határidejű tartozás ki nem egyenlítése kapcsán felmerült többletköltség miatt.
Nem lakossági Felhasználó esetében, ha a díjfizetési kötelezettségének továbbra sem tesz eleget, vagy a felhasználási hely nem zárható ki, a Szolgáltató fizetési meghagyás kibocsátását, polgári per indítását, illetve a bíróság jogerős határozata alapján végrehajtási eljárás, 500.000.,- Ft feletti tartozás esetén felszámolási eljárás megindítását kezdeményezi a Felhasználó ellen, valamint jogosult a követelését harmadik személyre átruházni.
Azon nem lakossági tartozásokra, melyek esetében a fizetési meghagyás jogerős lett és nem vezetett eredményre, felszámolási- vagy végrehajtási eljárás kezdeményezése történik az illetékes hatóság irányába.
5. Jogi eljárás indítása
Lakossági felhasználónál a tartozás eredménytelen behajtása esetén a Szolgáltató fizetési meghagyás kibocsátását, polgári per indítását, illetve a bíróság jogerős határozata alapján azonnali beszedési megbízást nyújt be vagy végrehajtási eljárás megindítását kezdeményezi a lakossági Felhasználó ellen.
Az ötödik szintű felszólításkor (tartozás jogi útra terelése) az Árnyilvántartásban meghatározott kártérítési díj kerül előírásra a lakossági Felhasználó folyószámlán.
A Szolgáltató jogosult minden, az adóssal szembeni megalapozottnak bizonyuló követelésének érvényesítésével kapcsolatban nála felmerült költségét, eljárási díjat, illetéket és kárt az adóssal szemben érvényesíteni.